Tilbake til start siden Tilbake til forrige side

Bilder fra Thailand turen i juli 2010Bilder fra Thailand turen i juli 2010

Thailand i glorete bokstaver
Thailand tur 1. - 31. juli 2010
Thailand kart med reiserute På årets Thailand tur var det en god del reising rundt omkring. Jeg har markert på kartet de største forflytningene med bokstavene A-J. Du vil finne disse bokstavene igjen sammen med bildene lengre nede etter hvert som turen skrider fram.
  1. Vi kommer til Thailand, klare for en måneds ferie.
  2. Vi bytter bare fly og drar strake veien til Chiang Mai.
  3. Drar så hjem til Phrae med buss.
  4. Så er det med buss til Bangkok, bare ...
  5. for å ta en syko taxi tur til Hua-Hin, aaah bading.
  6. Etter en uke drar vi så med buss tilbake til Chiang Mai.
  7. Her tar vi en harry tur til Burma med leid minibuss.
  8. Før vi igjen drar til Phrae med buss.
  9. Til slutt går turen til Bangkok med buss, denne gangen for litt shopping.
  10. Også må vi reise hjem igjen.
Dette var turen i korte trekk, detaljene kommer etter hvert nedover. I år har jeg lekt meg med GPS'n på mobilen, så til noen utvalgte steder har jeg lagt ved GPS koordinater, så kan du jo finne stedene selv.

Vi hadde en helt fantastisk fin tur og det håper jeg du også vil ha, når du reiser videre på denne siden.

God Tur

Tidsforskjellen mellom Norge og Thailand er at de er 5 timer foran oss nå som vi har sommertid, mot normalt 6 timer foran oss. Vekslingskursen for Thailandske bath (THB) er ca. 5 bath for ei norsk krone. Det varierer jo hele tiden, men dette er nære nok.
Snarveier til ønsket dato - 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. 15. 16. 17. 18. 19. 20. 21. 22. 23. 24. 25. 26. 27. 28. 29. 30. 31.
Snarveier til ønsket rute - A B C D E F G H I J
Torsdag 1. juli 2010
Reisedagen [A og B]
Reise dok. Siridapon og Karoline har reist ned på forhånd. De reiste nedover allerede den 10. juni og har dermed hatt god tid til å forberede Thailand på storfint besøk, he he he. Reiseruten var som følger: Oslo Airport [OSL] - Copenhagen Airport [CPH] - Suvarnabhumi Airport [BKK] og Chiang Mai Airport [CNX].

Jeg og Kim kommer altså nå diltende etter og regner med at alt ligger klappet og klart for oss. Vi hadde denne reiseruten: Oslo Airport [OSL] - Stockholm Airport [ARN] - Suvarnabhumi Airport [BKK] og Chiang Mai Airport [CNX].

• 11:00-12:00 | Oslo - Stockholm, 1 time
  • 14:30-05:50 | Stockholm - Bangkok, 10½ time
  • 08:05-09:20 | Bangkok - Chiang Mai, 1¼ time
Vi har nå brukt 21½ time (hvor av 12½ time i fly) fra vi gikk ut hjemme i Oslo til vi er på hotellet i Chiang Mai, takk det holder. Hvor er det blitt av teleporterings reisemåten?
Reise dok.
Fredag 2. juli 2010
Chiang Mai
Her er vi på hotellet vårt som heter Chiang Mai Holiday Hotel og har adresse; 10 Charoenprathet Road, Muang, Chiang Mai 50100. GPS koordinatene til hotellet er 18.78219N og 99.002019E. De har et helt greit lite svømmebasseng som det smaker fersken/sitron-te av, men ellers OK.

Butter is Better

Chiang Mai Holiday Hotel

Etter at vi har fått stablet oss inn på hotellet og slappet av litt er det på tide med litt lunch. Vi valser bare litt rundt i gatene på måfå og finner denne lille cafe'n som vi kan spiste en grei lunch på. Den heter Butter is Better Bakery og har adresse; 183/8-9 Chang Klan Rd, Chiang Mai. GPS koordinatene hit er 18.780073N og 98.999739E. OBS! De serverer ikke øl, men pytt det får en nok av allikevel.

Bare noen få meter fra der vi spiste lunch hadde vi gått forbi et sted med thai massasje og fiske spa. Fiske spa viste seg å være veldig populært og det krydde av slike steder, og vi måtte prøve, selvsagt. Føttene ble vasket før vi fikk stappe dem opp i et av akvariene som var fulle av små fisk - spesial fisk som visstnok skulle leve av å spise syke/døde hud celler. Det kilte noe helt forferdelig men var ganske deilig etter en liten stund når du bare fikk vendt deg til det.

Fiske spa

Her har Karoline satt seg og putta beina oppi. Kiler det, Karoline ? Ja, veldig veldig mye !

Karoline synes dette var kjempe stas, så vi var her flere ganger. Det kostet 150 THB for en ½ time og 300 THB for en time.

Lørdag 3. juli 2010
Chiang Mai - Tiger parken
Frokost
Etter en bedre frokost skal vi i vei på en liten utflukt. Først skal vi til Wat Phrathat Doi Suthep som ligger en 15 km utenfor sentrum på ca. 1100 moh (Chiang Mai ligger på ca. 300 moh). Så da er det vel bare å komme seg i bilen. Ja også var det GPS koordinatene til tempelet da 18.805352N og 98.921789E.
Trapp opp til Doi Suthep Framme, men ikke helt oppe. Det finnes en kabelbane man kan ta til toppen hvor tempelet er for den nette sum av 50 THB.Men vi er så spreke, så vi går opp alle de 309 trappe trinnene til toppen.
Billett til Doi Suthep Thaiene kommer inn gratis, mens vi turister må punge ut med 30 THB pr. person.
Golden Chedi
Det var litt oppussings arbeider rundt omkring på dette templet, men stillaser er jo lekkert da. Deilig og varmt var det i solsteika også.
Vi var ikke helt aleine her denne dagen da, fordi akkuratt idag skulle alle nye studenter ved Chiang Mai University ha sin ilddåp og gå hele veien fra universitetet nede i by'n og opp hit. En kjekk liten spaser tur på en 14 km med en stigning på ca. 800 meter i 40° varme er jo bare herlig. De eldre studentene kjørte bil/taxi og hadde full fest. Masse studenter
En uendelig rekke med studenter og biler som snegler seg oppover mot tempelet. De hadde heldigvis muligheter for drikke og mat underveis. I lang lang rekke